Visie
Samen met ouders wil het team van Het Palet met alle kinderen bouwen aan een stevig fundament voor de toekomst, bestaande uit de basisvaardigheden rekenen, taal en burgerschap. We werken met eigentijdse lesmethodes waarbij we vanuit leerlijnen en leerdoelen zorgvuldig afstemmen op de onderwijsbehoeften van alle kinderen. Leerkrachten op Het Palet zijn instructeur maar ook didactisch coach. Dat betekent dat zij kinderen tijdens de verwerking van de lesstof zodanig begeleiden dat een maximale impact op het leren van de kinderen ontstaat.
Op Het Palet kennen de kinderen de opbouw van een lees- en rekenblok. Kinderen weten wie op welke plaats de instructies verzorgt en waar zij de lesstof aansluitend kunnen verwerken. Kinderen krijgen binnen de eigen unit instructie en verwerking die passend is bij hun ontwikkelingsniveau. Op Het Palet zetten we onder andere Expliciete Directe Instructie (EDI) in om ervoor te zorgen dat kinderen succeservaringen opdoen en hun leerprestaties verbeteren. Verwerking van instructie kan op Het Palet op verschillende manieren; op papier, digitaal, in spelvorm, bewegend, coöperatief enz. Kinderen krijgen alle ruimte om van en met elkaar te leren, maar mogen ook bewust kiezen om alleen en in stilte te werken. Unit 2, 3 en 4 hebben een eigen stilteruimte.
Binnen de units vinden wij rust en structuur belangrijk en werken we met kinderen ook bewust aan hun executieve functies. Denk hierbij aan leren plannen, organiseren, monitoren van zichzelf en flexibel omgaan met verandering. Wanneer kinderen didactisch gezien speciale onderwijsbehoeften hebben, werken we intensief samen met ouders en andere partijen om tot optimale afstemming te komen.
Op Het Palet spreken we binnen het thematisch werken de verwondering, nieuwsgierigheid, creativiteit, verantwoordelijkheid en intrinsieke motivatie van kinderen aan. Wij richten ons op onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren waarbij kinderen kennis, inzichten en vaardigheden van de 21e eeuw opdoen. Voorbeelden van deze vaardigheden die aan bod komen zijn: probleemoplossend denken, zelfregulering, samenwerken en digitale geletterdheid. We geven het thematisch werken vorm vanuit eigentijdse methodes als KleuterLab (Unit 1) en Blink Wereld (overige units). Het werken aan taaldoelen doen wij waar mogelijk binnen het actuele thema zodat voor kinderen samenhang en betekenis ontstaat.
Het Palet is een Cultuurprofielschool. Dit betekent dat kunst en cultuur verweven zijn met onze thema's. De kinderen krijgen wekelijks tijdens creatieve workshops de ruimte om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen op het gebied van dans, drama, muziek, multimedia, literatuur, erfgoed en beeldende vorming. De rijke leeromgeving is hierbij een belangrijke voorwaarde. Samenhang tussen verschillende vakken zorgt voor een betekenisvol en samenhangend cultuurprogramma. De kinderen ontwikkelen een onderzoekende en actieve leerhouding, waarbij er steeds aandacht is voor reflectie. Leerkrachten begeleiden kinderen bij het creatieve proces vanuit procesgerichte didactiek. Dit betekent dat wij in de dialoog met de kinderen de focus leggen op het omzetten van gevoelens, ervaringen en ontdekkingen in een product of kunstzinnige uiting. Per unit hebben wij ik-doelen rondom creatief gedrag geformuleerd waar wij met de kinderen aan werken.
Op Het Palet vinden wij het belangrijk dat kinderen een houding verwerven waarin ‘een leven lang leren’ het uitgangspunt is. Hiervoor is het belangrijk dat een kind zelf motivatie en verantwoordelijkheid voelt voor het eigen leerproces. Op Het Palet willen leerkrachten kinderen hierbij actief begeleiden. Zij doen dit bijvoorbeeld door hen didactisch te coachen tijdens de verwerking van lesstof bij hun eigen actuele leerdoelen. Ook speelt de mentor van het kind een belangrijke rol. De mentor is één van de thuisgroepleerkrachten en staat het dichtst bij het kind. De mentor is het eerste aanspreekpunt voor kinderen en ouders, monitort de ontwikkeling van het kind en voert hierover driehoeksgesprekken in de driehoek van leerkracht-ouder-kind. In het driehoeksgesprek staat het portfolio centraal.
In het portfolio brengen we de brede ontwikkeling en persoonlijke groei van elk kind in beeld. De Talentenkaart in het portfolio bevat een ‘Zo zien wij jou’-verslag. Hierin beschrijft de mentor van het kind in samenspraak met het unitteam hoe zij het kind zien; sociaal-emotioneel, werkhouding en talenten. Daarnaast bevat het portfolio de resultaten van het leerlingvolgsysteem IEP. IEP staat voor ‘Inzicht Eigen Profiel’ en toont de groei van kinderen op het gebied van hun ‘hoofd, hart en handen’. Naast IEP gebruiken we observatie-instrumenten voor de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling en methodegebonden toetsen om een nog breder beeld van elk kind te krijgen. Met het portfolio streven we ernaar dat kinderen meer eigenaar worden van hun eigen leerproces en de motivatie voor het eigen leren wordt vergroot.
Kinderen en hun ouders bereiden driehoeksgesprekken samen thuis voor. In het driehoeksgesprek brengen we ieders input samen en kijken we hoe we samen kunnen werken aan het welbevinden en de volgende stap in de ontwikkeling van het kind.
De vorderingen van kinderen op unit-, leerjaar- en individueel niveau worden met het hele unitteam besproken en vertaald naar een passend vervolgaanbod. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de expertise van de intern begeleider.